tirsdag 4. november 2008

Legitimasjon, takk!

Det å legitimere seg er viktig. Lommeboka er full av plastkort med både navn og nummer. Og de må vises fram til stadighet.

Jeg synes ikke jeg gjør annet enn å vise fram alle kortene mine. Når jeg skal reise med tog bruker jeg studentkortet, slik at jeg får rabatt. Det er jo greit nok. Jeg må vise fram leg hver gang jeg er på postkontoret og henter ut rekommanderte brev. Det har jeg gjort en del i det siste, tro meg! Og så har vi jo klassikeren; jeg må vise leg hver gang jeg finner på å gå på byens utesteder eller stikker innom polet for en flaske vin eller tre. Det siste året har jeg faktisk blitt stoppa samtlige ganger jeg har vært på polet eller kjøpt mer enn 3 øl i butikken. Dette gjelder for 3 land i Europa, som har aldersgrense for alkoholkjøp fra 18 til 20 år. Jeg har også blitt avkrevd leg ved utesteder både i Norge og i Sverige.

Holder jeg meg virkelig så godt? Tydeligvis, fikk en ny pekepinn i dag; jeg hadde vært på shopping og tenkte jeg skulle spandere på meg buss hjem. Jeg la penger på disken, 2 kroner mer enn det billetten kosta, men fikk barnebillett til halve prisen. Jeg må nok ha reagert med et blikk eller noe som fikk også bussjåføren til å reagere, for han prøvde forsiktig.. "...du er kanskje så du skal betale voksenbillett likevel?..." Mjoo.. det er snart 10 år sia jeg fylte 16 og ble for gammel for barnebillett.... Jeg fikk bare kjøpe en barnebillett til.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag känner igen mig i det du skriver. Det händer att busschaufförer blir osäkra på om jag ska ha vuxen- eller barnbiljett. Där jag bor är den sistnämnda biljetten för dem som fyllt högst 19 år.

På Systemet får jag alltid visa leg. Ibland också på pubar och uteställen.

Jag tror att det kommer att kännas lite tomt när ingen längre vill se leg. Fan vad gammal man kommer att känna sig.

Astrid sa...

Haha, ja, vi vil kjenne hvordan aldertillegget renner på den dagen vi kommer inn på et utested eller får kjøpe en flaske sprit på polet uten å bli spurt etter leg. Huden vil rett og slett slippe taket i kroppene våre og legge seg i rynker og folder.. håret vil hvitne som om det plutselig skulle ha fart en snøstorm over hodene våre, og musklene vil bare svinne hen og etterlate seg leverflekker på huden.. Usj. Godt vi fremdeles er unge og lovende. :D

Anonym sa...

Det gäller att passa på att leva livet när man är ung. Sedan får man bli en rolig gubbe åtminstone.