lørdag 12. juli 2008

Frokost

Det er sommer. Jeg er aleine i huset. Dagene snegler seg av gårde og det er varmt. Jeg kjenner ingen trang til å spise frokost når jeg står opp, men jeg vet at jeg bør; især når jeg er nødt til å svelge unna tabletter skrevet ut av leger med skrivekløe (det ble ganke mye til slutt).. Jeg blir nemlig uvel om jeg ikke svelger unna en skive brød til.

Vi har en gammal brødboks i tre. Den har vi hatt i mange år. Med jevne mellomrom tar mamma den fram og vasker den i klor. Jeg tror det trengs igjen nå. For i dag, da jeg skulle finne meg noe jeg kunne kalle frokost, fant jeg muggent brød. Mye muggent brød. Er det noe jeg virkelig misliker, så er det muggent brød i plastposer. Fordi jeg har miljøsamvittighet, må jeg jo kildesortere søpla. Plast skal gjenvinnes, muggent brød skal komposteres. Det er så ekkelt å ta ut brødet fra plastposen når det er grønt og hårete. Ikke hjelper det på den noe manglende matlysta mi heller.

Det fikk bli knekkebrød fra Wasa og rugkjeks fra Kavli i dag. Med ost. Og en stor kopp lunken te til. Og så tror jeg at jeg ikke skal ta opp noe mer brød før mamma og pappa er tilbake. Er jeg lur, så tømmer jeg alle åpnede glass med syltetøy snart også. Det utvikles hvit og grønn pels på pålegget i kjøleskapet også. Jeg tror det er det verste med sommeren.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Wohaaa! Det där kallar jag mögligt bröd. Och visst är det äckligt att upptäcka.

Vad som är märkligt är att många betalar för att äta möglig ost. Visserligen lär det vara godare än mögligt bröd, men jag tycker ändå det verkar sjukt att äta mögel, i vilken form det än må vara.

Astrid sa...

Tja, muggoster smaker jo faktisk godt. Muggent brød derimot, smaker ille, og er til og med helseskadelig.

Visste du foresten at du spiser mugg om du tar en helt vanlig penicillinkur? Store mengder rendyrket mugg! Usj. Jeg liker ikke penicillin. Jeg kommer nok til å være veldig restriktiv på å skrive ut den medisinen til mine pasienter..