mandag 25. april 2011

En travel påske!

Påsken har vært travel for frøkna. Først noen oppladningsdager den første helga, riktignok, men så smalt det så det sang!

Tirsdag tok jeg flyet ned til Stockholm. Målet var Gnesta der jeg skulle treffe på en liten hund. Han er like høy som meg når han plasserer labbene på skuldrene mine, men han er ikke så glad i å hoppe opp på folk, forsto jeg snart. Han ville mye heller at jeg skulle komme ned på hans høyde, noe som er en veldig god egenskap hos en hund som snart kommer til å veie mellom 60 og 70 kilo. Å bli møtt av 4 glade hunder som nesten sloss om oppmerksomheten og kos er alltid veldig koselig. Men tungt når 3 av 4 også gjerne hopper opp, som sagt. Ryggen har jo ikke blitt særskilt mye bedre den siste tiden.

Selve besøket ble ikke så langvarig, men det ble en 10 minutter alene med hundene og 20-30 med oppdretterens sønner, samt hunden som skal bli min.. :)

Neste post på programmet ble en litt løst avtalt visitt hos min faste kommentator utomjording. Jeg fikk en liten innsikt i hans studier og hverdagsliv. Jeg er jo en sånn overentusiastisk person som elsker å bli bedre kjent med nye personer, så jeg syntes det var morsomt! Dessverre er nok utomjording litt skeptisk til doktorer og andre med lisens til å stikke nåler i folk, så han var kanskje litt reservert til å begynne med... Jeg fikk i alle fall et blinkskudd på UFOn hans, og lover å legge inn bildet her på bloggen så fort jeg kommer hjem.

Uansett, det var onsdag som var den store dagen. Jeg og utomjording hadde jo avtale om en heldag. Vil si, planen var at han skulle skrive litt på sin magisteroppgave på formiddagen, mens jeg hadde en liten soveøkt (jeg er jo fortsatt sjuk). Deretter skulle vi møtes på Årstaberg stasjon like ved hotellet mitt og dra på museum sammen. For å gi et litt godt inntrykk av meg selv sørget jeg selvsagt å være på stasjonen i god tid, så jeg satt der ca 13.50, ti minutter før avtalt tid. Jeg hadde til og med gått hele veien fra hotellet, noe som tar 20 minutter eller så. Den som klarte å forsove seg med nesten en hel time... var... unge herr romvesen!

Turen gikk deretter videre til første post på programmet: Verdensrommet! Om man kjenner et romvesen/en utomjording/alien, så må man jo forsøke å få tatt seg en tur ut i det store, stille og svarte intet. Å se ned på den blå planeten er en egen opplevelse, og en guidet tur med et ekte romvesen er ekstra spennende. Jeg fikk se satelitter, romstasjoner, romdrakter, tekniske dubetitter og innsiden av romfartøyet Atlantis..

Etter noen timer i det store, svarte hadde vi en trygg landing og dro ned til Den blå Dörren på Slussen for litt middag. Det var forsåvidt min ide. Også dette må jeg jo si var vellykka, med kanskje et lite unntak. For neste post på programmet var å ta seg til museumsområdet igjen, for å gå på Circus. Altså ikke et sirkus med dyr og klovner, men en av Stockholms underholdningsscener. John Cleese var nemlig i byen og det var jo hele grunnen til at jeg hadde mast meg med på tur med utomjordingen. Uansett.. Jeg hadde tiltro til at denne lavmælte og ordentelige og absolutt svenskkorrekte personen hadde orden i sakene, men likevel klarte han å glemme igjen billettene våre på restaurantbordet! Når man allerede har bevist at man gjerne er ute i siste liten og gjerne litt for seint, blir det fort ekstra travelt når man har et standup-show å rekke.. Det ble taxi, heldigvis hadde restaurantbetjeningen tatt vare på papirlappene som lå igjen på bordet... Og vi kom bare kledelige 5 minutter for seint til showstart. Så John hadde faktisk ikke gått på scenen innen vi satte oss på plassene våre.

Ja, John Cleese.. Fantastisk morsom mann som dessverre (eller heldivis for oss) har blitt dømt til å betale sin ekskone 20 millioner amerikanske dollar som en del av skillsmisseoppgjøret. Han har jo ikke så mye penger tilgjengelig bare sånn der, og har derfor turnert i noen år nå for å skrape sammen det kona forlanger. Den enkleste måten å tjene mest mulig med minst mulig risiko er tydeligvis ved foredrag og standup, så da ble det slik. Selv vil nok John helst få lov til å være en gammel mann som får skrive sine memoarer og kanskje en historiebok og leve et heller tilbaketrukket liv, men det skjer nok ikke med det første. Men jeg beundrer hans innlevelsesevne og hvordan han klarer å holde publikum i sin hule hånd i fra første setning til siste ord. Jeg lo meg igjennom 2 timer med innfall og utfall fra denne karismatiske mannen.

Etter showet var det på høy tid med en øl. Og gjerne en god tsjekkisk en. Men kanskje med svensk standard på hygienen når det kommer til renholdet av glassene. Utomjording hadde vært flink og gjort sin research grundig, han hadde nemlig funnet fram til en tsjekkisk Hospoda; Soldaten Svejk. Vi kom kledelig en halvtime seinere enn avtalt, for det satt også en annen filur der og venta på oss. Når ølen er god, er allting godt. Jeg forsøkte å lære bort litt selskapelig anatomi, og fikk vite litt mer om surfaktanter og fluortanter. Svenskene er rare.

Stengetid ble behørlig introdusert czech style også på Svejk. Ingen sier "konec!!!" og springer rundt og jager på oss, neida betjeningen var utspekulerte slik bare ekte tsjekkere kan være. De begynte å rydde og vaske rundt oss på alle kanter, slik at det ble mindre og mindre pubtrivelig rundt oss jo lengre over stengetid vi var.

Da var det bare å takke for kvelden og si hade bra til den sjarmerende herren utomjording, komme seg hjem til hotellet og forberede seg på hjemreise til Norge og familiepåske hjemme. Trodde jeg. For ingen pendeltog gikk så seint på natten (for det var påsketrafikk og færre avganger). Så utomjording geleida meg på en buss og skulle jo samme veien som meg. Han lovte å si ifra når jeg var framme.. Men bussen valgte en annen rute, og plutselig sto jeg et helt annet sted enn hvor jeg hadde tenkt meg. Det ble en kriseløsning for å slippe over en time med buss fram og tilbake igjen, men det hadde nok vært enklere å kommet på riktig buss på første forsøk. Hjem kom jeg i alle fall neste morgen, og det var alt i alt et par veldig trivelige to døgn i Stockholm stad.

7 kommentarer:

u sa...

Ha ha, är det nu jag, likt Strindberg, ska skriva "En dåres försvarstal"? :P

Passa tider är inte riktigt min grej, har jag insett, fast när vi var på restaurangen hade jag faktiskt ingen aning om att klockan redan hade blivit sju... I så fall hade jag sett till att vi gått därifrån tidigare.

Och så här tror jag det gick till när jag glömde biljetterna: Jag skulle skicka ett sms till en viss forumit som undrade när vi skulle ses på Svejk. Då tog jag fram biljetterna för att kolla hur länge showen höll på. När jag satt där och pulade med mobilen kom servitrisen fram och ville ha betalt, så då lade jag ifrån mig både mobil och biljetter. Sedan kom du tillbaka från toan, sms:et blev äntligen skickat och vi gav oss iväg. Men biljetterna blev kvar. Med detta vill jag säga att det fanns en hel del distraktionsmoment från att jag tog upp biljetterna ur fickan till att jag glömde dem på bordet.

Hur ska jag förklara bort bussturen som inte gick till Årstaberg? Tja... För det första kunde jag aldrig tänka mig att pendeltågen skulle sluta gå så tidigt, för det andra kunde jag aldrig tänka mig att bussen skulle pricka in alla stationer som pendeltåget passerar utom just Årstaberg. Maximal otur!

Marcus sa...

Haha, u och tider, ja. Minns då herr u ankom Hässleholm någon timme för sent sommaren 2009, han åkte för långt, gick av först i Lund och fick åka nästa tåg tillbaka. Under tiden väntade vi andra tålmodigt.

Men det där, liksom det du/ni råkade ut för, är mindre smällar och petitesser man får på köpet, för att få umgås med en annars otroligt trevlig prick :p

Och glad påsk (i efterskott) till dig med :)

Astrid sa...

Hmm.. menn og simultankapasitet.. Da har vi jo ettertrykkelig etterprøvd den myten. :) Men du vet, når man har det trivelig, så flyr tiden. Og jeg hadde det i alle fall veldig trivelig på restauranten. Kunne gjerne ha blitt der og prata om løst og fast helt til vi skulle til Svejk, hadde det ikke vært for at vi faktisk skulle på show!

Det eneste som ødelegger litt for ditt forsvar er jo faktumet at du kom 50 minutter for seint til avtalt tidspunkt fordi du hadde forsovet deg. Og det var jo ikke akkurat tidlig på dagen..

Det til side. Marcus har helt rett i at du er en usedvanelig trivelig fyr. Om du tror du overlever min veldig direkte væremåte, så ser jeg ikke bort ifra å møte deg igjen. Og gjerne over en øl eller tre.

u sa...

Nu ska vi inte överdriva, 40 minuter var det, eller möjligtvis 41! :P
Grejen är att min dygnsrytm har varit väldigt skev de senaste veckorna eftersom jag sitter uppe och jobbar på konstiga tider, så att sova mitt på dagen är mer regel än undantag...

Men det är rätt lustigt att jag lyckas komma för sent till de flesta möten med forumiter. Ibland på grund av allmän klantighet, andra gånger har det mer berott på otur. Men det där med otur törs man nästan inte säga, för det är ändå ingen som tror på det.

Astrid sa...

Klantigt er vel ordet. Jeg har forresten ikke sagt at jeg er sint på deg eller noe, selv om minuttene går halvparten så fort når man venter på noe(n). Siste meningen er vel en god oppsummering av totalopplevelsen. Det gikk jo også bra til slutt.

Og jeg har jo forståelse for at du har litt forskjøvet døgnrytme nå. Det er jo en sånn ting som kommer til å gå over. :)

O sa...

Ni hade en sån dag så jag godtar att ni var sena till Svejken - men ni var faktiskt tillsammans så ni får ta lite gemensamt ansvar! Inte lägga allt på u, Dr Sorrow. Du känner till hans svagheter och borde ha ringt och påminnt honom om att gå upp och så :P

Astrid sa...

Hahaha, ja, jeg kjenner til hans svakheter.. NÅ!

Neste gang skal jeg vekke ham grundig og ordentlig. Jeg er faktisk flink til nettopp det, jeg har vært scout i mange, mange år!