fredag 1. april 2011

1. april!

Japp, da var den dagen her igjen. Man vet ikke helt om man skal tro på nyhetene og murer seg selvsagt inne med bøker og trykksaker fra en annen dato.. Det hjelper på samvittigheten at det er overskya, kaldt og trist ute. Da kan man jo være inne og se på youtubeforelesninger og filosofere over akutt og kronisk inflammasjon.

Ja, det er sant. Av og til er man bare ikke fornøyd med undervisningen på skolen. Universitetet har et ganske sinnrikt system med tilbakemeldingsforum, anonyme spørreundersøkelser og en egen komité for utdanningsspørsmål. Jeg fyller i mine meninger så godt jeg kan, men synes ikke egentlig at responsen fra skolens del er så ekstremt fantastisk.. Til nå har vi bare sett ett tydelig tiltak gjennomført pga tilbakemeldinger fra min klasse: det har blitt hengt opp små skilt på dørene på biologihuset slik at det kan skrives på døra hvem som sitter der når. Det ble litt slitsomt med masser av folk som lette etter rett gruppe hele tiden. Så arbeidsroen og effektiviteten har blitt noe bedre der.

Jeg skulle ønske at universitetet ikke tviholdt på Casepedagogikken (en form for PBL/problemabsert læring) for pedagogikkens skyld. Det viktigste er vel at studentene lærer seg de de skal på en tilfredsstillende måte, ikke at alt de lærer seg er via case? For all del, caseundervisningen fungerer utmerket innenfor sykdomslæren (en sykehistorie er et case), men i normalhistologi, fysiologi og anatomi fungerer nok god gammeldags forelesning + praktikk (mikroskopering, disseksjoner, labber) mye bedre enn oppkonstruerte høyst teoretiske case..

Det jeg er minst fornøyd med dette semesteret er forelesningskvaliteten. Den varierer fra fantasisk bra til ekstremt dårlig. I og med at jeg også har sjukemeldt meg 50% blir det vanskelig å følge alle forelesninger og jeg har vanskelig for å motivere meg i og med at jeg aldri vet om det er verd strevet å dra til skolen. Da er YouTube en god venn i nøden. En fantastisk flink foreleser har tatt for seg ikke bare histologien men patologien, lest inn små snutter a 10 minutter i samme rekkefølge som de kommer i læreboka.. Og kvaliteten er jevn og god! Så kan man sitte i soffakroken med en kopp te og faktisk kose seg underveis. Og føler man for en pause hver halvtime er det mulig. Om noe går for fort kan jeg spille av hele eller deler av klippet en gang til. Og vil man gjøre noe annet en stund kan forelesningen vente.. :) Ja til flere online forelesninger!

http://www.youtube.com/watch?v=m097UUkqU2Q

Så når den lokale medisinstudentforeninga nå vil dele ut den pedagogiske prisen, har jeg egentlig mest lyst til å nominere en amerikansk professor i Washington...

Ingen kommentarer: