mandag 8. juni 2009

Små og store gleder

Oj, for en travel dag!

Starten var jo i og for seg rolig, med revelje klokka ti og restaurantfrokost klokka elleve.. Men til meg å være er det eksepsjonellt tidlig om dagen, vanligvis har jeg stått opp mellom elleve og tolv de siste ukene. Frokosten ble mildt sagt mektig i og med at frokostserveringen slutter klokka ti, så det ble mer lunsjaktig det jeg spiste.

Rundt halv tolv var jeg på universitetet og begynte med et besøk på studieadministrasjonen. Vendula og Suzanna ble litt overraska over å se meg, og fortalte meg at da jeg banka på døra satt de faktisk og diskuterte meg. Vendula hadde nemlig sendt meg en mail samme morgen som jeg fremdeles ikke hadde svart på... forresten, Vendula lærer opp en ny sekretær, og det er i og for seg ikke så merkelig. Hun er like tynn som vanlig, bortsett fra en nokså avslørende mage. Og siden svangerskapspermisjonene i Tsjekkia har en tendens til å vare i to år, var det behov for en ny assistent.. Uansett, jeg fikk fiksa reenrolement og slike praktiske detaljer, med beskjed om å gå en tur og snakke med alle professorene mine i forhold til credits og eksamner.

Deretter sto Anatomy Dep for tur. Lukta av formalin var nesten hjemmekjær kjent.. Men det var ingen nede ved dissectionavdelinga, så jeg gikk opp til kontoret. Først tror jeg ikke professor anatomi kjente meg igjen. Men hvem kan klandre henne? Hun har 8 grupper à 30 studenter i året. Uansett ville hun ikke gi meg ekstra datoer for CNS-credit før last chance 1. september, bare to forsøk etter den datoen. Men i det minste fikk jeg datoer etter last chance..

På universitetet ble jeg forresten løpt ned av en av de malaysiske jentene. Jeg fikk 3 klemmer før jeg i det hele tatt klarte å identifisere jenta til å faktisk være en av de jeg har gått i klasse med i ett helt år.. Jeg tror det var Rian.. Madiha og Siti var like rause på klemmene, så jeg var så absolutt ikke glemt.. Sånt varmer!

Jeg fikk også booka eksamensdato i histologi, det blir den 27. august, jeg har jo gode erfaringer med histo på den datoen (strøyk med glans i fjor..).

Ved lunsjtider (les; i middagstider) møtte jeg Mei Yee, og det ble både varm mat, medovník og kaffe. Og en masse sladder! Etterpå gikk vi hjem til Mei Yee der jeg fikk overrakt henne hele tre glass med moltesyltetøy, og fikk møtt Saraniyaa og Jaymati. Det var godt å se dem igjen.

Deretter var neste post på programmet øl med gamle medstudenter. Hele programmet var å treffes for å møte meg (!!!) og attpå drikke litt øl. Det er faktisk ganske stort når opptil flere tar seg fri fra eksamenslesinga for å ta en øl med meg. Noen av dem hadde til og med litt dårlig tid og måtte hjem igjen til skjønnhets- (eller er det visdoms-) søvn, men halloo?? Jeg traff også på et par-tre av 6.års-studentene som tok siste eksamen i dag, og fra nå av kan kalle seg doktor. De var relativt påvirkede, men de aller fleste, og især de norske var veldig glade for den halvkiloen med Freia Melkesjokolade som plutselig befant seg på bordet.. :) Hyggelig å kunne bidra litt i det minste.

Ellers har jeg fått tilbakemeldinger fra de ikkenorske studentene om at de savner mine engelskspråklige innlegg, fra de norske om at de faktisk leser alle mine flyktige tanker her på nettet (for å følge opp med hvordan det går med meg til og med!) og at jeg ikke skriver ofte nok.. Dessverre har det ikke vært så alt for mye å skrive om. Men nå skjer det jo litt av hvert, så jeg føler for å skrive litt mer igjen. Håper det holder seg!

Ellers fikk jeg faktisk en god del kommentarer på håret mitt. Jeg har endelig begynt å få en lengde som jeg liker (minimumslengden mi) samt at jeg har fått tilbake den gamle hårfargen min. For to år sia hadde jeg lillabrunt hår med oransje effekter... ikke helt meg, med andre ord!

Sånn, det var det for i dag. I morgen skal jeg spise middag med Silje og Anette, det gleder jeg meg veldig til. Jeg var innom dem i dag, nemlig. Og det var veldig, veldig koselig. :):)

2 kommentarer:

utomjording sa...

Jag får nästan prestationsångest när jag ska kommentera ett sådant uttömmande inlägg. :)
Keep on blogging!

Anonym sa...

jeg kom hjem i leiligheten til en veldig hyggelig overraskelse nå netopp! Tusen takk for fine blomster Astrid. Håper du hadde en fin tur hjem. Stor klem fra Hilde :)