tirsdag 23. juni 2009

Jeg liker ikke tomat!


Hva er det som får folk til å si "Jeg liker ikke dette!" før de i det hele tatt har smakt på? Finnes det en mer effektiv måte å utelukke seg selv fra et variert og spennende kosthold enn å gå inn forutinntatt og bestemt på å ikke like det en får servert? Forsvinner ikke halve vitsen med feriereisa til Thailand eller Frankrike om man ikke prøver ut noe annet enn McDonalds når middagen skal inntas?

For enkelte mennesker er livet fullt av forutbestemte "jeg liker ikke". Noen nekter å forsøke nye prosedyrer som kanskje kan gjøre jobben enklere, eller sikrere. Noen fortsetter behandlingsmetoder som er bevist dårligere enn nyere metoder fordi "sånn har vi gjort det i alle år", og noen er direkte redde for nye kontaktnett og nye måter å hente informasjon på.

Jeg har vært på kurs i helga, i forbindelse med at jeg starter opp i ny jobb. I forbindelse med kurset uttalte kursleder (som også er øverste sjef på jobben) omtrent følgende: Jeg synes ikke facebook er noe bra, og synes ikke dere skal bruke tid på det. Det høres bare idiotisk ut at dere kan legge ut statuser hele tiden om hvor fulle dere har vært og sånt. Jeg vet egentlig ikke hva facebook er, forøvrig.

Okay, facebook er ikke noe man benytter seg av i arbeidstiden, og især ikke på arbeidsplassens egne PC-er. Men at sjefen skal råde sine ansatte til å ikke bruke en helt lovlig nettside som hjelper oss til å holde kontakten med gamle klassekamerater og holde oss oppdatert på vårt sosiale liv (også i den virkelige verden..) på fritiden, blir litt for dumt, især når sjefen ikke en gang vet hva tjenesten er for noe, eller hva den innebærer på både godt og vondt.

Har du noen gang fått beskjed om å ikke spise sushi på fritiden? Tenk om sjefen din anbefaler deg å ikke røre sushi. Fordi han synes det er et dumt motefenomen, og dessuten ikke smaker godt. Ikke det at han har smakt det.. Det blir litt sånn. At vi ikke spiser sushi i arbeidstida er kanskje ok, om jobbinstruksen tilsier at det ikke skal spises mat på jobb, men det er en helt annen ting..

Jeg liker ikke tomat. Ikke karve eller Jarlsbergsost heller. Men jeg har i det minste smakt.

1 kommentar:

utomjording sa...

Ja, det är faktiskt konstigt att såga någonting som man inte testat.

Angående Facebook kan det väl i och för sig ställa till problem om ens arbetsgivare läser vissa saker man skriver om sig själv. Många har gjort misstaget att skriva lite för mycket...

Men i normalfallet ska det inte vara några som helst problem att ha en Facebooksida för att hålla kontakt med vänner och bekanta.