onsdag 8. oktober 2008

Pausemusikk

Mens jeg venter på at jeg skal bli ferdig med den oh så store transformasjonen av ikke mindre enn 5 rom (mitt eget, badet som pusses opp, kjelleren som ryddes, loftet til pappa som skal førstegangsinnredes og stua som er mellomlager for alle pappesker som skal hit og dit), har jeg tenkt litt på det der med inspirasjon, evner og musikk.

Jeg har alltid vært en litterær type. Allerede som 14-åring skreiv jeg en novelle som var god nok til å bli utgitt i en utgave av en årlig novellesamling for ungdom. Jeg har skrevet en og annen tullesang til en melodi jeg kan godt. Og jeg har ei søster som har fortalt meg at jeg har en god fortellerstemme og at jeg er flink til å skrive, flinkere enn henne. Men det var likevel hun og ikke jeg som gikk et år på forfatterstudiet.

Nå lurer jeg på om jeg kan klare å skrive en sangtekst. Altså, uten å vite hva jeg skal sette som melodi på først. Det blir jo en slags form for dikt, bare at det blir vers og refreng, og kanskje en bro. I følge de som har greie på det, er det å skrive sangtekster og gode dikt hardt arbeid. Først og fremst må jeg finne ut hva jeg skal skrive om. Og så begynne å skrive ned ord, tekstrader og setninger. De må files på, gjøres om på, forkastes, skrives på nytt og omformes mange ganger for få til en sang. Akkurat slik man må gjøre med en novelle for at den skal bli interessant.

Jeg brukte 3 måneder på den lille tosiders novella, som lett kunne ha fått plass på et vanlig A4-ark om jeg hadde valgt vanlig skriftstørrelse og enkel linjeavstand. Jeg vet hvordan jeg må arbeide. At jeg må være kritisk. Det er noe helt annet å skrive en bloggtekst. Spørsmålet er om jeg faktisk klarer det.

Det er verre med melodien. Jeg er jo forsåvidt musikalsk. Jeg har spilt fiolin og bratsj i mange år, og også sunget mye i kor. Jeg har bortimot eksakt gehør, og var visstnok en pest og en plage når det kom til nattasangen da jeg var liten. Mamma ble effektivt korrigert når hun sang falskt. Selv før jeg kunne snakke (det var sikkert godt ment, mamma!)... Men jeg har ingen komposisjonslære inne. Jeg har aldri prøvd å skrive en melodi, de har alltid kommet ferdig servert på et noteark til meg. Nå kan jeg angre på at jeg takka nei til skoleplassen på Tranberg gymnas. Musikklinja må vite. Men det er vel for seint, om det ikke finnes kurs i komposisjonslære. Jeg tar gjerne et gitarkurs i samme slengen, og pianotimer.

Jupps. Da legger jeg det til i halvårsplanen min: skriv en sang. Trallalllallalalaaaa!

1 kommentar:

Anonym sa...

Oh, du måste ju prova iaf : ) Kan säkert bli jättebra!