onsdag 1. oktober 2008

Krabbe, matblekksopp og pannekaker a la mamma

Jeg er på min andre høstferie denne høsten, ikke verst! Første del ble unnagjort på Hitra helga som var, før jeg måtte returnere hjem for litt praktiske gjøremål.

I natt tok jeg toget til Trondheim. Jeg liker å reise, og især med tog, men når det kommer til nattog tror jeg at jeg foretrekker sovekupè. Jeg fikk ikke sove, og ble ganske trøtt. Da jeg i tillegg klarte å be om feil billett på hurtigbåten ut til Hitra, ble det meste ganske tullete. Heldigvis fikk jeg ordna opp med å kjøpe en ekstrabillett som fortsatte der den forrige slutta å være gyldig. Mamma sto og venta på meg på kaia på Sandstad, og lurte på i all verden jeg hadde gjort, jeg som ikke svarte på opptil flere sms'er. I Myra venta både bror og en smørblid Vilde med dagens andre frokost for min del.

Etter frokost var det på tide med en liten tur ut i båten, men sjøen var bølgete. Tror du det stansa toåringen Vilde?? Neida, og heller ikke pappaen eller tanta. Så ut på bøljan blå skulle vi, for som Vilde sa: "Vilde fiske krabbe". Tante styrte motorbåten mens pappa fanga blåsene til teinene.. Og Vilde sto for begeistra hvin og hyl i det den første teina ble dratt om bord. Der var det en middels stor krabbe. Da pappan kasta teina ut igjen hadde bølger og vind blåst oss så langt vekk fra holmen at teine, 20 meter tau og blåse havna mange meter under vann. Vi håper å kunne få fatt i blåsa på stille lavvann i morra, men det er meldt vind igjen. Den andre teina var dessverre tom, men Vilde var ikke lei seg for det, for en krabbe kan undersøkes og kokes og renses. Det var duket for mange timers underholdning.

Etter at krabben var rensa, var det sovetid både for tanter og tantebarn. En fikk gå i vogna (ikke tante sove der!) og en fikk sove i senga. Og vi våkna opp til lukten av nystekte pannekaker. En driftig bestemor hadde funnet fram steikepanner, blåbær og bacon. Og en minst like driftig pappa/bror hadde vært ute og funnet seg matblekksopp som ble til suppe. Godt var det!

En relativt innholdsriks dag til tross for lite soving i natt, og mye soving i dag!

Ingen kommentarer: