søndag 26. september 2010

Shopping!

Jeg har investert mye tid i sommerjobb i år, og sitter igjen med mange fine norske oljekroner på kontoen. Noe har gått til en bunad (folkedrakt) og noe til må-ha-ting til hus, hjem og studier.

Denne uka henta jeg ut et helt nytt Littmann stetoskop, og nå hører jeg på absolutt alt! Hjertet som dunker, magen som rumler, susingen i lungene, vifta i Macen osv.. Ganske mange spennende lyder rundt omkring! Neste uke skal jeg ha litt blodtrykksøvinger med Lotta i klassen, da får jeg vel høre Korotkoffs lyd også. Ganske dyrt, men nå har jeg et stetoskop som faktisk leder lyd (i motsetning til stetoskopene på fakultetet...) Og så fikk jeg gravyr inkludert i prisen, sånn at jeg ikke så lett mister det..


Kommende uke skal jeg bestille formstøpte myke ørepropper med lydfilter i. Det blir deilig etter å ha strevd med diverse silikonpropper og skumpropper i over et år, jeg ender bare med sus i øret og sår i øregangen av engangspropper. Jeg bruker de stort sett når jeg leser, men også om natten om naboen bestemmer seg å plutselig ha fest. Noe som heldigvis ikke skjer så ofte, men det hender jo..

Og om to uker får jeg hjem min nye kjøkkenmaskin. Jeg liker å bake mitt eget brød, i og med at brødet man får kjøpt her i Sverige oftest ikke er noe særlig grovt, det er gjerne søtt og fullt av krydder og konserveringsmiddel. Ikke noe for meg, altså. Valget var ganske enkelt; det måtte bli en av de maskinene med størst wattstyrke, gode testresultater og mange tilbehør (bl.a. kjøttkvern) tilgjengelig. Valget falt på Kenwood KM020 på 1500 watt. Til sammenligning har designyndlingen KitchenAid bare skrøpelige 300 watt og tåler ikke å elte en liten brøddeig i mer enn 5 minutter i følge enkelte kjøpere. Så får jeg bare håpe at den lever opp til forventningene. Utførlige brukstester skal nok utføres med tiden. Her er også et bilde på min nye yndling:

1 kommentar:

u sa...

Bra att oljepengarna kommer till användning. ;-)