torsdag 30. september 2010

Jakten på det perfekte brødet

Nå har jaktsesongen starta. Jakten på det perfekte brødet, de perfekte croissantene og den beste kaka. Jeg fikk nemlig min nye kjøkkenassistent/eltemaskin i dag, og endelig kan jeg begynne å bake eget uten å vri armene av meg og søle utover hele kjøkkenet.

Maskina er mer perfekt enn hva jeg i utgangspunktet kunne tenke meg, og det før jeg har begynt å bruke den. Bakebollen går nemlig inn i oppvaskmaskina, og absolutt alle delene er i glass eller rustfritt stål og tåler dermed oppvaskmaskin. Me like! Den gamle bakebollen i metall var for stor for oppvaskmaskina og dessuten ustabil, så den passer nok bedre til salat og sånt.

Uansett, jeg har lett rundt på nettet etter en god og skikkelig grov brødoppskrift som kan gi myke, luftige, saftige og skikkelig grove brød. Utfordringa blir ekstra stor siden jeg befinner meg i Sverige, og ikke alle meltypene jeg er vant med hjemmefra finnes (derimot finnes det andre malingsgrader og meltyper). Alternativet kan jo være å bruke svenske oppskrifter, men da er jeg jo tilbake til utgangsproblemet; svensk brød er jo ikke grovt, dessuten ofte søtt og fullt av ting jeg ikke liker. Men nå har jeg i alle fall en kandidat på brødfronten, så får jeg heller vandre Umeå rundt til jeg finner passende mel.

3 kommentarer:

Benedicte sa...

Heisann. Tusen takk for plommetipset inne hos meg. Det skal jeg prøve :)

Ønsker deg og dine en fin-fin helg.
Klem fra Siddismamma

Anonym sa...

Skjønner du er på jakt etter oppskrifter og mel for serdeles grove brød! Din nye kjøkkenmaskin har en motor på 1500 W ? Det burde holde til de aller groveste brød!
Min sementblander er på 110 l. Motoren er på 1,5 Hk og har kapasitet til å blande særs grov og tung betong....
Mixer'n din har 2 Hk. Det er ingen faktisk grense for hvor grove brød du kan bake.
Og stakkars den som velger å ikke sette sine tenner i de brøa.
Den enes brød - den andres død. Gratulerer. Pappa

silje sa...

brød i lange baner skjønner jeg ;) for å ha noe å se på mens brødet blander seg kan du for eksempel se på klippet av nordstoga som gjør coldplay på nynorsk i fredagnes senkveld..absolutt hørbart..hilsner og mackøl fra tromsø ;)