fredag 4. mars 2011

Bake kake søte!

I går kokte jeg griseknoke og laga skikkelig god ertesuppe a la Sverige. Det var jo kjempefint at knoken var på salg til halv pris (dato), og da er det bare å plukke med seg og fylle fryseren.

I dag har rengjøring stått på programmet (jeg tror jeg vasker og rengjør her ganske ofte, men jeg blir liksom aldri ferdig). Uansett, det må være helt rent når jeg starter kakebakinga i morra. Skal bake en sjokoladekakebunn og en nøttebunn i morgen. Bunnen skal legges tilbake i bakeformen og fyllet blir en philadelphiabasert ostekrem med fløte og pasjonsfrukt. På toppen skal jeg legge et gelelokk basert på bringebærsyltetøy som jeg skal varme opp og sile før jeg tilsetter litt gelatin.

På søndag skal sjokoladekaka fylles med bringebær og en helt nydelig sjokoladekrem basert på kokesjokolade. Deretter skal jeg bake noen veldig gode ingefær- og sitronmuffins som skal mettes med tynn sitronglasur som får trenge godt inn mens muffinsene fortsatt er varme. Jeg skal pensle dem en andre omgang med glasuren når det første laget har tørka og så drysser jeg på gult sitruskrymmel. Og til slutt blir det jo selvsagt pynting av ostekaka.. Jeg har kjøpt physalis, grønne og blå druer, pærer, appelsin og et rødt eple. Jeg tenkte å glasere frukten med sitronsaft og litt gele slik at de ikke oksideres og tørker inn.

Jeg skal se om jeg ikke får tatt bilder av bakverkene i løpet av prosessen.. Nå får jeg i alle fall brukt alt kjøkkenutstyret mitt! :D

EDIT: bilder lagt til:

Muffins:
Sjokoladekaka:
Ostekaka:

Ingen kommentarer: