onsdag 9. september 2009

Tilbud og etterspørsel

På mandag ettermiddag fikk jeg telefon fra Universitetet i Lund. De hadde ledig plass til meg på läkarlinjen. Jeg takket pent nei, jeg trives jo så godt her i Umeå. I dag var det Linköpings Universitet som ringte meg. De hadde også en plass ledig til meg på läkarlinjen. Jeg er veldig glad og fornøyd med å ha klart å gjøre det så bra på högskoleprovet, at jeg allerede ved første hovedopptak var sikret plass på medisinstudiet i Sverige.

Hadde noen sagt til meg i vårest at jeg skulle kunne velge og vrake mellom studieplasser på medisin ved nordiske universitet denne høsten, hadde jeg nok ledd av den som hevdet det... Jeg funderer også litt på hva som hadde skjedd om jeg ikke hadde fått plass på hovedopptakene men fått beskjed fra både Umeå, Lund og Linköping nå denne uka. Jeg tror ikke jeg hadde valgt Umeå da, rett og slett fordi jeg ikke visste noe om Umeå da jeg søkte meg hit. Nå stortrives jeg her, og det etter bare knappe to uker.

Klassen er veldig trivelig, det er gangavstand til alt, jeg har funnet meg en fin leilighet som jeg faktisk har kjøpt og eier helt selv (og dermed er jeg ikke så veldig mobil i forhold til å flytte til andre studiesteder...). Jeg har fått hjelp til å komme meg på plass, spesiellt av mine venner i korridoren på studenthjemmet (som jeg bodde på i 3 dager..) som har slitt og slept på senger og skrivebord for meg og vært ekstremt hjelpsomme og hyggelige. Især en "korridorslave" har vært veldig hjelpsom og stillt som sjåfør og bærehjelp til IKEA i Sundsvall.. Takk! Det blir korridorfest hos meg en av dagene, tror jeg...

2 kommentarer:

utomjording sa...

Sådant där är intressant att tänka på. Vilken vändning livet kunde ha tagit om en eller annan omständighet varit annorlunda. Om man inte tror på ödet, vill säga.

silje sa...

godt at du er ønsket mange steder... du vet jo at "det umulige tar litt lengre tid" , og det er bra å se at du er kommet bra igang i umeå...og i mellomtiden tenker vi noen stygge tanker om lånekassa ;)