lørdag 28. november 2009

Mot blomstringstid

Nå som høstværet har gitt seg, og frosten har kommet, vil også snøen snart legge seg som et hvitt og lyst teppe over Umeå. Da blir det med ett mye lysere og lettere i verden. Planter liker lys, og jeg har noen grønne vekster i vinduskarmen. Rosmarinen har dødd. Og en annen plante har det ikke helt godt tror jeg. Orkideene blomstrer heldigvis fremdeles, selv om 4 blomster har falt av. Er jeg heldig, blomstrer de helt til jul!

Uansett, lys er viktig. Og her i Sverige er glødelamper blitt forbudt, så det finnes omtrent bare sparepærer å få tak i. Det finnes halogen og LED-pærer, men de er litt mer tricky å få tak i. Halogenpærer blir dessuten fryktelig varme, og det passer dårlig med planter. Planter er ikke spesiellt glad i sparepærelys, det blir i svakeste laget. Så jeg hadde ingen tro på at sløyfeblomsten min (en sånn hoya som mamma fikk av farmor i våres) skulle sette knopper før til våren. Men jeg har tydeligvis gjort noe riktig... for slik så den ut i går:

Ingen kommentarer: