torsdag 7. august 2008

Poteter


Når du skreller poteter, skyller du de i kaldt vann da? Det gjorde alltid jeg. Inntil for kort tid siden. Mens jeg sto der med skreller, et fjell av poteter og iskalde fingre med rosinhud begynte jeg å tenke litt. Hvorfor må man holde poteten under kaldt vann? Den skal jo snart kokes eller stekes uansett? Gjør det noen kvalitetsforskjell?

Etter en lengre indre diskusjon i meg selv, vant fingrene fram med sine lysende argumenter. Når vannet er så kaldt at man mister følelsen i fingertuppene, og leddene stivner, er det enda kjipere å skrelle poteter. Og det er jo helt unødvendig å vansmekte mer enn nødvendig. Så nå justerer jeg det til jeg har sånn nesten litt behagelig lunkent vann, og skreller i vei. Eneste motargumentet er at det går med noen ekstra kilowatt når vannet leverers fra varmtvannstanken enn om jeg bruker det som kommer direkte fra Korgen vannkilde. Så får miljøsparinga mi taes et annet sted. Jeg dusjer ikke fullt så lenge lenger.

1 kommentar:

Linn sa...

Vet du hva?
Jeg har tenkt akkurat det samme?
Det blir sikkert ingen kvalitetsforkjell, bare litt mer behagelig å skrelle.
Jeg skreller alltid potetene i lunket vann;)

Jeg er et miljømenneske, men vi alle har våre små miljøsynder.